A HR-es és az üzleti szemlélet

cartoon-business-womanA HR business partneri modell 16 éve látott napvilágot, de még mind a mai napig van mit beszélni róla. Az IIR Hungary mai tréningjén profi HR-esek beszélgettek arról, hogyan is lehet értelmezni a modellt, milyen nehézségekkel szembesülünk, ha bevezetjük, és egyáltalán, mi a modell történelmi jelentősége az egész HR szakma fejlődéstörténetét illetően.

Rátkai Balázs reggeli előadása inkább elméleti volt, mint gyakorlati, de nem hiszem, hogy ezt bárki is bánta. Átfogó képet kaptunk arról, melyek az Ulrich modell legfontosabb elemei, honnan érdemes a rendszer lényege felé közelíteni.
Nagyon tetszett az a gondolat, hogy az eredeti modellben az üzleti szemlélet nem csak a HR business partnerekre vonatkozik, hanem a HR csapat többi tagjára is. Akkor lehetünk sikeresek, ha a munkaügyes vagy a HR adminisztrációval foglalkozó kolléga is érti, mi a közös cél, és pontosan tudja, hogy az ő munkája mit ad hozzá a nagy egészhez, hogyan fog hozzájárulni az üzlet sikeréhez.

Balázs felvázolta a HR „evolúcióját” is. E szerint a HR egyre több funkciót „vesz át” a menedzsmenttől, vonalbeli vezetőktől. A HR business partner modell ennek az evolúciós folyamatnak egyik jelentős megnyilvánulása, a HR újabb teendőkkel gazdagodik, amit a vezetők akár még zokon is vehetnek.

Ez ügyben én más véleményen vagyok: a HR szerepe szerintem nem az, hogy minél több feladatot „elvegyen” a vezetőktől, hanem az, hogy fejlessze őket, képessé tegye a menedzsmentet a HR-es szemléletre. (Miközben persze a HR az üzleti szemléletet tanulja meg.) Én a fordított irányban hiszek: az adminisztrációt automatizáljuk, a HR “soft” részét pedig amennyire csak lehet, tanítsuk meg a vezetőknek, hogy ők is tudják profin csinálni. Így – kisarkítva a gondolatot – a HR akár meg is szűnhet, a szemlélet megmarad a vezetőkben.

A HR evolúció következő lehetséges lépcsőfoka Balázs szerint az, amikor a cég CEO-ja egyenesen a HR-es lesz. Az ötlet elsőre lehet, hogy abszurdnak tűnik, ha viszont belegondolunk, hogy nagyon sok cég azt állítja magáról, hogy „a legfontosabb értéke az ember”, akkor ezen a felvetésen akár érdemes is lehet elgondolkodni…

 

3 Shares

Kommentek