Profi karrier oldalak – 12+1 tipp, amivel borsot törhetsz a versenytársaid orra alá!

Mitől „paráznak” mostanság legjobban a toborzással foglalkozó HR-esek?  Többek között ezt a kérdést is boncolgatta a LinkedIn nemrég megjelent tanulmánya, a „Top 5 Talent Acquisition Trends You Need to Know.”

A kutatás egyik legizgalmasabb kérdése: „Mi az, amivel a versenytársak a leginkább fel tudnák Önt idegesíteni?”

A válasz 19 ország több mint 3300 toborzó szakemberének válasza alapján a munkáltatói márka erősítése volt. Attól félünk a legjobban, hogy a munkaerőpiacon versenytárs cégek náluk gyorsabban és látványosabban invesztálnak a márkaépítésbe.

A kutatás tehát megerősítette: a tehetségekért folytatott harc idő közben “márkaépítési harc” formáját öltötte.

És hogy milyen frontokon zajlik a harc? A megkérdezettek 78%-a szerint a márkaépítés fő terepe továbbra is a céges weboldal, de jön fel a LinkedIn (56%) és a Facebook (44%) is.

A közösségi média elburjánzásakor volt egy pont, amikor úgy éreztem, a céges weboldalaknak vége. A kutya se nézi őket, nem érdemes velük foglalkozni. Úgyis mindenki a Facebook oldalára koncentrál, mert az a trendi, esetleg a LinkedIn-re, mert az az üzleti. A vállalati karrier oldalak valahogy túlélték ezt a „támadást”, de vajon milyen ma egy jó karrier oldal? Egy olyan, amitől a versenytársak is elismerően csettintenek, és azt mondják, „Bárcsak nekünk is ilyen lenne!”?

Megnéztem néhány jó példát, s összegyűjtöttem 12 trendi ötlet, amit én is szívesebben látnék a saját weboldalunkon, mint a konkurenciáén:

1. A munkáltatói márkára vonatkozó információk kiemelt helyet kapnak a főoldalon

gsk
A GlaxoSmithKline nyitó oldala. A HR-es rész (Why work with us?) az oldal közepén, jól látható helyen szerepel.

A legnagyobb dobás az, ha egy céges weboldalon a terméket és a munkáltatói márkát közel azonos súllyal kommunikálják. A HR-es információk általában egy “Karrier” vagy “Állások” link mögé szorulnak, a link pedig többnyire a nyitó oldal legalján, esetleg a felső menüsorban bújik meg. (Csak az talál rá, aki nagyon elszánt és türelmes.) Ennek azonban nem feltétlenül kell így lennie. A termékmarketing és a HR egymás célját is erősítheti. Ha közvetlenül már a nyitó oldalon is szerepelnek HR-es üzenetek (kép és szöveg), a látogató nem csak azt gondolhatja: „fú, de jó ez a termék!”, hanem már azt is: „fú, de jó lenne itt dolgozni!”

2. A munkavállalói ajánló videók karrier történeteket mondanak el

A story telling ereje a PepsiCo oldalán
A story telling ereje a PepsiCo oldalán

A munkavállalói ajánló videók egyre elterjedtebbek, de több az unalmas és semmitmondó, mint az érdekes és eredeti. Ha valaki egy tárgyalóban feszengve betanult szöveggel próbálja meg a cég előnyeit ecsetelni, akkor az nem biztos, hogy akkorát üt, mint amennyi energiát belefektettek az elkészítésébe. Ha már videó, érdemes inkább karrier történeteket elmesélni.  A story telling trendi és hatásos, erre a célra is jól lehet alkalmazni. Jó példáért érdemes a Google vagy a PepsiCo oldalára kattintani.

3. Feliratkozási lehetőség a karrier oldalon

Hírlevél feliratkozás lehetősége a karrier oldalon
“Hírlevél” feliratkozás

A munkáltatói márkát hasonló eszközökkel lehet eladni, mint egy terméket. Az előbb említett videó ajánlás egy tipikus „sales oldal” kötelező eleme, csakúgy, mint a „feliratkozási lehetőség”. Ez utóbbit karrier oldalakon még csak ritkán látni, pedig egy ilyen funkció nagymértékben növelheti a jelentkezők számát. A feliratkozás egy e-mail cím megadását jelenti, és az így felépülő címlistára hírleveleket és karrierlehetőségeket lehet rendszeres időközönként küldeni.

Ha ilyen és ehhez hasonló marketing technikákat szeretnél megismerni, akkor a HR marketing tréningem adhatja meg számodra a következő lökést.

4. Spekulatív álláspályázat beküldésének lehetősége

Ha egy karrier oldalon ilyet lehetőséget látok, arra gondolok: „Nekik még ezeknek a kezelésére is van idejük!” A spekulatív álláspályázat az, amikor valaki „csak úgy” beküldi a CV-jét, és vagy nem tudja, milyen pozícióra lenne alkalmas, vagy tudja, de olyan most épp nincs meghirdetve. HR oldalról ezek a pályázatok is hasznosak lehetnek, de a kezelésük nem automatikus, a megszokottnál több energiát igényel. A talent pool-t mindenestere bővíti, ezért ha van rá mód, érdemes alkalmazni.

5. Munkavállalói és CEO blog

whole foods
CEO blog a Whole Foods Market weboldalán: közelebb hozza és emberivé teszi az óriáscéget.

A blog trendi, a céges weboldalon is. A legtrendibb pedig, ha a blogot nem a PR-os írja, hanem egy munkavállaló, hovatovább maga a CEO. Létezik olyan weboldal is, ahol a cég a saját alkalmazottainak a blogját linkeli be. Egy ilyen húzás igazi PR mesterfogás, bár a HR-es feje lehet hogy inkább csak fáj tőle. (Tálcán kínálod a legtalpraesettebb kollégáidat a konkurenciának.)

6. HR-es profilok közösségi és online elérhetőségekkel

deloitte3
Deloitte HR-es profilja és összes elérhetősége csevegő ablakkal

Ha brandet akarunk építeni, a HR-es elérhetősége alapvető követelmény. Mindig vannak jelöltek, akik érdeklődnek, és előnyben részesítik a telefonos vagy social média típusú kapcsolatfelvételt. A Deloitte weboldalán a HR-esek zanzásított CV-je és számos elérhetősége szerepel. A hab a tortán pedig az online csevegőablak. Az ötlet önmagában kiváló, de vigyázat! Minél több kommunikációs csatornát nyitunk, annál több megkeresést fogunk kapni, s a válaszokra időt és energiát kell szánni (különben nem építjük, hanem romboljuk a márkánkat).

7. Cég iránti elkötelezettség, mint szűrőfeltétel beépítése

apple2
Álláspályázat kizárólag Apple accounttal

Az Apple weboldalát nézegettem, és zseniális ötletnek találtam, hogy állásra pályázni kizárólag Apple azonosítóval lehet. Nem, nem a karrier oldalon létrehozható profillal, hanem egy olyannal, amit a termékeik vásárlásakor használsz. Ezzel egyrészt tökéletesen megvalósítják azt a koncepciót, miszerint a HR és a termékmarketing az értékkínálat szempontjából ugyanannak az éremnek a két oldala, másrészt megkönnyíti a HR-es dolgát, hisz csak olyanok fognak jelentkezni, akik valóban tudják, mi fán terem az Apple.

8. Állások elérése egyetlen kattintással

Deloittetarget
Célcsoportok megszólítása a gyors és egyértelmű navigáció érdekében

Ha valaki csak a negyedik vagy ötödik kattintásra éri el a releváns állások listáját, az nagy eséllyel lemorzsolódik. Főleg egy senior, aki úgy gondolja, az ő ideje értékesebb annál, minthogy egy karrier oldalon időzzön. A megoldás a kreatív design és az egyetlen kattintással elérhető álláslista. Ezt leginkább célcsoporta szabott aloldalakkal lehet megvalósítani. Egy jól irányított navigációnak köszönhetően mindenki csak a neki szánt információkkal találkozik. A gyakornoki program prezentációját csak a pályakezdő fogja látni, a senior pedig csak a tapasztalathoz kötött pozíciók listájával találkozik.

9. Jelentkezés 3 kötelező mező kitöltésével és 2 kattintással

Az ATS-esk (Applicant Tracking System) általábn megkönnyítik a pályázatok feldolgozását, de a jelentkezők életét biztosan megnehezítik. A karrier oldalak mögé épített szofverek ugyan lehetővé teszik, hogy csak minimális erőfeszítéssel küldje el valaki a CV-jét, a cégek többsége mégis regisztrációhoz vagy rengeteg kötelező adat megadásához köti a pályázást. Borsot akarsz törni a konkurencia orra alá? Tedd a lehető legegyszerűbbé és leggyorsabbá az önéletrajz küldés folyamatát!

10. A márka esszencia „átjön”az oldalon

docoolthings
Google mottó: az egység forrása

A karrier oldalak többsége nem üzen semmit. A jobbak persze tartalmaznak „Értékeink” vagy „Víziónk” szekciókat, de ezek nem mindig állnak össze kerek egésszé. Jó példa a Google karrier oldala, ahol a misszió, „to organize the world’s information and make it universally accessible and useful” és mottó „Do cool things that matter” több helyen is megjelenik, és egységbe kovácsolja a különböző tartalmakat.

11. Ötletes közösségi média kapcsolódás

itv_linkedin
Hasznos közöségi média alkalmazás az ITVJobs oldalán

A LinkedIn, Facebook és Twitter oldalakra mutató linkek külföldön már természetesek, nálunk még nem annyira. Nemrég láttam egy nagyon érdekes közösségi média app-ot, ami megmutatja a weboldal látogatójának, hogy a LinkedIn profilján keresztül hogyan kapcsolódik a cég alkalmazottaihoz. Ez egy igazi „call to action”, hisz azonnal rákattinthatok a HR-es LinkedIn profiljára, sőt, ha érdekes amit látok, kapcsolatba is léphetek vele. Biztos vagyok benne, hogy ez a funkció a passzív jelöltek vonzására kifejezetten hatékonyan működik.

12. Rendhagyó image video

A multi cégek karrier oldalaira egyre többször kerülnek fel a céget bemutató PR filmek. Tökéletes irodákban tökéletesen kiöltözött emberek széles mosolyokat villantva dicsőítik a céget. Egy ilyen videó talán még mindig jobb, mint a semmi, hisz ez is láttatja a munkakörnyezetet, következtetni lehet belőle a dolgos hétköznapok hangulatára. Összességében mégsem túl érdekes vagy őszinte, mintha mindegyik egy kaptafára épülne. A trendi ma már inkább az anti-tökéletes: ami ad hoc, informális, kissé önironikus vagy vicces.

+1 Játékosság, gamification!

findyourfit2
“Find Your Fit” vicces alkalmazás a Generalmills oldalán
reckitt2
“Profile me” jópofa személyiségteszt a Reckitt új oldalán.

Bármi, ami könnyed és vicces, és nem direktben, hanem csak finoman és közvetetten kommunikálja a cég image-et, jó szolgálatot tehet a márkaépításben. Így páldául a játékok, kvízek, vicces személyiségtesztek.

Ha van olyan weboldal, vagy “weboldal ráncfelvarró” ötlet, ami HR szempontból különösen tetszik Neked, kérlek oszd meg velem!

7 Shares

Kommentek