Képzés, ami ingyen van és még motivál is?

Igen, létezik ilyen. A céges belső képzések.

A motiváció „lerágott csont”, de nem működik magától. Tenni kell érte. Miután nagy nehézségek árán felveszed a szakembereidet, tudnod kell megtartani őket.

Herzberg óta tudjuk, hogy a személyes fejlődés, tanulás lehetősége fokozza a munkahelyi motivációt. A vállalatok azonban sokszor csak külsős képzésekben gondolkodnak. Abban, hogy külsős trénert / előadót kell hívni ahhoz, hogy tanulás, fejlődés történjen. Itt aztán már sokszor meg is áll a dolog. A külsős képzések ugyanis költségesek, előkészítésük és után követésük idő- és energia igényes, a hatásuk (ROI) pedig csak nagyon nehezen mérhető.

A belső képzéseket sokkal könnyebb megvalósítani, ezért mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki!

  • Nem kell külsős tréner, mert a kollégák egymást tanítják
  • Nem kell hosszas előkészítés és macerás után követés, mert a tudásátadás megtörténik, majd mindenki visszaül a helyére dolgozni.
  • Nincs probléma annak eldöntésével sem, hogy ki vegyen részt, vagy ki fér bele a keretbe. A belső képzéseken bárki részt vehet.

Hogyan építs fel egy belső képzési rendszert?

Önszerveződés: Kell, hogy a munkatársak fejlődni akarjanak. Ha erre nincs igény, nem lehet rájuk erőltetni. Ugyanakkor én még nem dolgoztam olyan cégnél, ahol nem volt igény a tanulásra. Halljuk meg, vegyük észre ezt az igényt, és építsünk rá belső képzési programot!

Vezetői jóváhagyás, keretek: A belső képzések keretrendszerét a vezetőkkel is egyeztetni kell. Milyen gyakran lehetnek képzések (előadások, workshopok)? Munkaidőn kívül vagy belül lehet őket szervezni? A heti rendszeresség a legjobb, s mondanom sem kell, a program akkor lesz népszerű, ha a képzéseket (1-1,5 óra / alkalom) munkaidőn belülre időzítjük.

Előadó toborzás: Ez a legnehezebb falat. A tapasztalatom az, hogy a munkatársak szívesen hallgatják egymást, de előadni maguktól kevesen akarnak. A két leggyakoribb ellenvetés: „De hát én nem tudok előadni!” és „De hát én nem is tudok semmit!”A jó hír az, hogy egy kis noszogatás és rábeszélés mindkét ellenvetést orvosolhatja.

Tervezés: Indulás előtt el kell készíteni a program hosszú távú tervét. Mint egy egyetemen, ahol előre tudod, mikor milyen előadásaid lesznek. A kezdéshez itt is kell egy 2-3 hónapra előre rögzített menetrend (ki, mikor és miről ad elő). Ha ez nincs meg, nagy eséllyel elhal a program.

Marketing: Adj a képzés sorozatnak valamilyen jópofa elnevezést. Lehet „(cégnév) Akadémia” vagy bármi más frappáns. A mi programunk a „Fridays’ Worksop” nevet kapta. Induláskor ki kell hirdetni a program tervezetét, s rendszeresen kell kommunikálni a programban beálló változásokat. Pl. új előadó, vagy cserék. Az előadások előtt 1 nappal érdemes promóciós e-mailt kiküldeni néhány apró részlettel, amolyan emlékeztetőül s étvágygerjesztőnek.

Életben tartás: Az előadókat lehet valami aprósággal jutalmazni, bár az előadóként való részvétel önmagában is jutalmaz. Ha van rá mód, a programokat videóra is fel lehet venni, s az intraneten utólag elérhetővé tenni. Mindig egyeztessünk jó előre a soron következő előadóval! Ugye nem felejtette el, hogy ő következik? Ugye minden rendben a prezentációjával? Van, akinek segít, ha elpróbálhatja a mondanivalóját, vagy ha megnézi valaki a vázlatát, prezentációját. Ezekre mondjunk igent, ajánljuk fel mindenben a segítségünket!

*

A motivációs erő abban rejlik, hogy tanulunk, ráadásul egymástól. Tiszteljük a másikban rejlő tudást, és azt, hogy megosztja velünk. Egy ilyen program azt az érzést erősíti, hogy mindegy, milyen munkakörben dolgozol, mondhatsz újat és értékeset a másiknak. Cserébe pedig te is tanulhatsz, bármit, amit a többiek már tudnak.

A céges előadás sorozatok könnyen kinőhetik magukat. Például úgy, hogy vendégelőadókat hívunk, vagy megnyitjuk az előadásokat külsősök számára. Ekkor már nem csak befelé motiválunk, építjük a céges márkánkat, hanem kifelé is.

33 Shares

Kommentek