A távolság vonzereje

a-tavolsag-vonzasaA tehetségekért folyó küzdelem nem ismer földrajzi határokat. Globálisan nézve a hiányszakmákban dolgozók jelentős része mobilis, ahogy ezt a LinkedIn legújabb tanulmánya (International talent migration) is alátámasztja. Tavaly több mint 2,6 millió LinkedIn felhasználó költözött más városba, nagy részük pedig más országba is.

Európából is sokan indultak útnak, de a legnépszerűbb célállomások között Magyarország nem szerepel. A hazai HR-esek valószínűleg nem is táplálnak hiú reményeket. Tudják, hogy kevés jó külföldi szakember ébred reggelente azzal a vággyal, hogy bárcsak Magyarországon dolgozhatna.

Ha külföldről szeretnénk munkaerőt ide csábítani, akkor innen indulunk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem is érdemes próbálkozni.

Emlékszem, amikor egy Koppenhágában rendezett állásbörzére készültünk, és elgondolkodtam azon, vajon hogyan győzök meg valakit, aki Dániában él, hogy Budapesten jó lesz neki?

A munkakör vonzereje önmagában nem mindig elég, és az ugyanabban az iparágban működő cégek versenye is igen éles. Persze ott van a fizetés, egy sok mindent eldöntő motivációs faktor, de ezzel nem minden vállalat tud élni.

És akkor felmerül a kérdés, hogy vajon csak a pénz és a munka számít, vagy az is, hogy az ember hol, milyen országban, városban telepedik le? A lakóhely befolyásolja az életszínvonalunkat és az életélményeinket, de vajon ez mennyire hat a relokációs döntésekre?

A koppenhágai állásbörzére olyan prospektusokkal készültünk, amelyeken egy színes-szagos promóciós rész is szerepelt Budapestről. Órákat keresgéltem a neten, hogy idegenforgalmi szempontból mit szoktak kiemelni Budapestről és az országunkról. Mert az egy dolog, hogy én miként élem itt meg a hétköznapokat, de nekem azt kellett tudnom, hogy egy külföldit mindebből mi érdekelhet. Végül írtam Budapestről, vagyis a buli európai fővárosáról, a romkocsmákról és fürdőkről, a napsütéses időjárásról, az olcsó sörről és a szép magyar lányokról.

Miután befejeztem, az volt az érzésem, hogy HR-esként már nem csak a céget és a munkakört kell eladnom, hanem a földrajzi helyet is, ahol az állást kínálom.

A tehetségek iránti globális versenyben ez a tendencia erősödni fog. Ráadásul nem csak a külföldiek bevonzását, hanem a hazai munkaerő egyik városból a másikba vonzását is befolyásolhatja.

Nemrég láttam egy itthoni hirdetést, amiben egy tanácsadó cég Szegedre keresett C# szakembert. A hirdetés kreatív szöveggel és designnal jelent meg, és a Szegedi Dóm képe is szerepelt rajta.

szeged_clearedAmikor megláttam, újra eszembe jutott, hogy a jó toborzó nem csak a HR-hez ért, és nem csak az online marketing tudást szívja magába, hanem egy leheletnyit az idegenforgalomhoz is ért.

Nem hiszem, hogy egy fejlesztő számára a Szegedi Dóm izgalmas vonzerő lehet, de a hirdetés mögötti szándék jó és érthető. Én valószínűleg a Szegedi Ifjúsági Napokról, a Széchenyi téri borfesztiválról, esetleg a Tisza-parton motorozó fiatalokról raktam volna ki képet, mert a célcsoport számára ezek megfelelőbb üzenetek. De nem baj. Az irány jó, és mutatja, hogy ebbe is bele kell tanulnunk.

Hogy még egy példát hozzak, megnéztem a győri Audi Facebookos karrier oldalát. A borítóképén szerepel egy győri látkép (legalábbis feltételezem, hogy ez egy győri látkép), de ennél többet nem tudok meg a városról.

gyorAz idővonalon rengeteg poszt szól a gyárról, az ott dolgozókról, de hogy milyen Győrben élni, egyáltalán hogyan néz ki Győr, miért érdemes ott lakni, az láthatóan nincs fókuszban. (Ameddig legörgettem, egyetlen posztot sem találtam erről.) Az oldal egyébként profi, de én színesíteném városi rendezvényekről szóló beszámolókkal, győri életképekkel, érdekes videó beszélgetésekkel azokról, akik más városból költöztek oda.

Tudjuk, hogy a magyar nem mobilis, de ha már valaki a karrier oldalamon van, nem csak a céghez, hanem a városhoz is megpróbálnék kedvet csinálni.

Mi van Győrben, ami miatt valakinek érdemes lenne odaköltözni? Mert biztos vagyok benne, hogy sok minden, csak ezen az oldalon ez nem látszik.

A globális trendeket figyelembe véve úgy tűnik, hogy hosszú távon nem csak a cég imidzsének építése, hanem az országunk/városunk imidzsének építése is jó befektetés a toborzási célok eléréshez.

3 Shares

Kommentek